Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2024

Μικρές πετρούλες όμορφες,...... ψηφιδωτού κομμάτια,........ είν' οι ζωές μας σήμερα,........ στα παιδικά μας μάτια !!!!!

Στις 8 του Φλεβάρη η Ε τάξη επισκέφθηκε τη Βυζαντινή Συλλογή Χανίων (πίσω από το Φιρκά) στα πλαίσια των μαθημάτων της Ιστορίας . 
Πέρα από την πληθώρα των ερεθισμάτων και των γνώσεων που αποκομίσαμε , το ενδιαφέρον μας επικεντρώθηκε κυρίως στα ψηφιδωτά εκείνης της εποχής και στη συντήρηση εικόνων κι εκθεμάτων. 

Ξεναγηθήκαμε στη Βυζαντινή Συλλογή Χανίων από τον αρχαιολόγο Κο Φαντάκη Γιάννη που μας ξεδίπλωσε με απλά λόγια τη μαγεία της τέχνης της Βυζαντινής εποχής και της Ενετοκρατίας, τοποθετώντας την μέσα στο ιστορικό πλαίσιο των χρόνων εκείνων. Μάθαμε την ιστορία του ίδιου του κτιρίου της Συλλογής κι ανακαλύψαμε μυστικά των εικόνων και των υπόλοιπων εκθεμάτων που σίγουρα, χωρίς τις πληροφορίες του, δεν θα βλέπαμε !!!
Γνωρίσαμε προσδιοριστικά ονόματα της Παναγίας και του Αγίου Γεωργίου, θαυμάσαμε το υπέροχο ψηφιδωτό δάπεδο απ' το Καστέλι, αλλά και την ιστορία του Αϊ Γιάννη του Ερημίτη σε ξυλόγλυπτο, διαβάσαμε λατινικές επιγραφές των Ενετών κι εντυπωσιαστήκαμε από τις τρομακτικές, γλυπτές μάσκες !!!!!
Πήγαμε και στη συντήρηση εικόνων όπου είδαμε για πρώτη φορά πώς φτάνουν στη συντήρηση τα διάφορα ευρήματα και πώς αυτά αποκαλύπτουν το παρελθόν τους, με την παρέμβαση των ειδικών , χωρίς να καταστρέφονται και χωρίς ν' αλλάζουν ταυτότητα !!!!! 
Δουλέψαμε σε ομάδες κι αναζητήσαμε ενδιαφέρουσες πληροφορίες από τη Βυζαντινή Συλλογή τόσο όμορφα, που το ρολόι κύλησε χωρίς να το καταλάβουμε !!!!!! 
Όσο για τις ομάδες μας; όλες ξεχώρισαν και κατάφεραν να φέρουν σε πέρας την αποστολή τους !!!! Τα Δαμασκηνά σπαθιά, οι Δικέφαλοι Αετοί, οι Βιγλάτορες κ.λ.π. ήταν μερικά από τα ονόματά των ομάδων .

Οικόσημα ξακουστών οικογενειών επί Ενετοκρατίας (που τα ονόματά τους φτάνουν και στα σημερινά μας επώνυμα π.χ. Νταμολίν-Μυλωνάκηδες), 
διπλή φορητή εικόνα πιθανόν από τα χέρια του ίδιου του El Greco 
και υπέροχα νομίσματα
με όλα εκείνα τα τεκμήρια του παρελθόντος που τα παιδιά διάβαζαν στα βιβλία τους, άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους, στα μαθητικά μυαλουδάκια και βοήθησαν τις ιστορικές γνώσεις και το παρελθόν να πατήσουν σε πιο στέρεες και κατανοητές βάσεις. 

Δουλέψαμε σε ομάδες με φύλλα εργασίας στο Μουσείο.
Κι όταν γυρίσαμε στο σχολείο ανασυνθέσαμε στο χαρτί το ψηφιδωτό δάπεδο της Κισάμου που είδαμε στη Συλλογή !!!!!!!

Μιλήσαμε για τα ψηφιδωτά και τα τοποθετήσαμε ανά τους αιώνες - εποχές !!!!!





 Και δεν σταματάει εκεί η δημιουργική διάθεση των μαθητών-τριών !!!!!!